Monday, November 28, 2011

3 Debat.

Sepanjang tempoh "pertapaan" buatpermaisuriku, sudah 3 pertandingan debat yang aku sertai. Alhadulillah, untuk ketiga-tiga pertandingan, kami tidak pulang dengan tangan kosong. Namun, istilah JOHAN masih jauh untuk didakapi.

Debat Alam Sekitar

Barisan pendebat :
Firdaus
Adam
Asri
Azzairi

Pencapaian :
Naib Johan

Kali terakhir UM johan untuk debat ini adalah pada tahun 2004. Memang sangat lama dan kali terakhir UM melangkah ke Final adalah pada tahun 2006. Untuk pengetahuan, inilah pertandingan yang aku SANGAT inginkan johan dalam banyak-banyak pertandingan debat. Rasa terkilan bila kalah Final memang tak boleh nak dilafazkan dengan kata-kata. Impian aku untuk menghadiahkan JOHAN ALAM SEKITAR kepada UM lebur serta-merta dan untuk sepanjang hayat aku, aku gagal menghadiahkan kemenangan ini kepada UM.








Debat Piala Perdana Menteri

Barisan Pendebat :
Firdaus
Asri
Tuan Arief
Azzairi

Pencapaian :
Separuh Akhir

Well, debat ini adalah pertama kali dianjurkan. Bila dapat tahu tentang hadiah kemenangan, memang terbeliak biji mata aku. RM25,000??? Mampu? Tapi bukan tu matlamat utama. Aku memang nak sangat johan debat ini sebab ini adalah kali pertama and aku nak pastikan UM menjadi johan sulung. Plus, mungkin ini adalah hadiah "gantirugi" atas setiap kekalahan aku dalam pertandingan2 sebelum ini. Malah aku bertekad, seandainya aku johan, ini adalah pentas debat terakhir buat aku. Malangnya, kami tewas di tempat yang menjadi BADI dalam karier debat aku, SEPARUH AKHIR. Peritnya memang susah nak tahan dan percayalah, sampai ke hari ini, aku masih terbayangkan match tersebut dan apa yang patut aku cakap time gulung.






Debat Gender

Barisan Pendebat :
Kiasatina
Kheng Fai Chan
Rafidah
Azzairi

Pencapaian :
Naib Johan

Secara jujurnya, aku memang tak terpikir langsung nak on stage untuk debat yang pertama kali jugak dianjurkan ni. Sebab syarat awal cakap wajib ada 2 perempuan yang on stage and one non malay. So, aku ambil keputusan untuk bagi peluang buat pelapis2 yang on stage sebagai medan pendedahan buat diorang. Tapi, bila memikirkan yang mereka perlukan bimbingan, aku pun mengambil keputusan untuk on stage jugak. Yes, without any singke training, non meeting, and bukan team utama, aku memang tak menjangkakan apa-apa dari pertandingan ini. Tetapi bila selesai hari pertama, aku mula yakin dengan team ni and terus target nak sampai ke Final. Akhirnya we make it and walaupun terkilan kalah di Final, tapi aku berbangga dengan pencapaian team ni.







Terkilan masih ada sebab gelaran JOHAN masih belum aku kucupi. Impian aku untuk membolehkan UM mendapat best team memang lebur memandangkan hanya tinggal satu sahaja lagi pertandingan yang tinggal untuk tahun ini. Sesungguhnya, kekecewaan ini sangat aku rasa dan boleh dikatakan aku gagal untuk menempatkan kembali UM sebagai sebuah pasukan yang digeruni. Moga perjuangan ku diteruskan oleh junior-juniorku.

No comments:

Post a Comment