Sunday, December 2, 2012

Rintihan Hujan

Melihat langit cerah bisa membuatkan kita gembira,
Sekalipun dalam terik kita mengeluh dalam syukur,
Sifat langit cerah punya banyak faedah,
Hatta manusia sekalipun biasa melakukan segala ibadah dan riadah.

Atas dasar itu,
Kita lupa membawa payung,
Kita lupa cerahnya langit pun lambat laun akan kembali mendung,
Kita lupa terik mana mentari pun akan hilang dibalas titisan hujan,
Kita lupa susahnya untuk bergerak dalam basahan air,
Kita lupa tatkala dihentam peluru awan kita mendapat sakit seluruh badan.

Maka hujan ini pun merintih,
Apakah manusia lupa akan aku?
Apakah manusia tidak mahu berjaga-jaga dengan aku?
Apakah manusia mahu aku datang mengingatkan?
Apakah manusia hilang deria rasa dan panduan?

Hujan juga terus merintih,
Apakah manusia juga lupa yang aku adalah rahmat Tuhan?
Apakah manusia juga lupa tiada aku tiadalah kitaran kehidupan?
Apakah manusia juga lupa yang aku mungkin seorang kawan?

Maka hujan menutup rintih,
Belajarlah dari rintik air yang turun dan sedarlah dari lebat air yang meruntun.

Andai hati disulam resah,
Jiwa berbalah gundah,
Rintihlah sepertimana hujan memuhasabah.


No comments:

Post a Comment