Wednesday, November 28, 2012

MAKNA SEBUAH PERJALANAN




Hari Graduasi atau Convo!!!
Ya, aku tahu hal ini sudah basi,
Sudah 2 bulan aku bergraduasi,
Tapi nak buat macam mana,
Sekarang baru ada masa,
Maka sama-samalah membaca ya.

Dari kecil lagi dah mengimpikan saat untuk bergraduasi,
Maklumlah, adik-beradik tak ramai,
So nak jugak memenuhkan dinding rumah tu dengan gambar convo yang berlatarbelakangkan rak buku itu,
Dulu tekad bukan main,
Hendak belajar sampai dapat PHD,
Tapi bila dah melalui zaman Degree,
Rasanya cukuplah sampai di sini (hehe).


Apa- apa pun,
Aku mahu berkongsi rasa betapa signifikannya skrol itu untuk aku,
Pada orang itu hanya plastik biasa,
Tapi aku punya makna yang lebih besar.

Skrol,
Inilah lambang setiap doa yang Mama dan Ayah aminkan untukku,
Inilah lambang penat lelah Mama dan Ayah membesarkan aku,
Inilah lambang getirnya Mama dan Ayah mencari wang untuk aku belajar,
Inilah lambang bernilainya wang yang dihantar setiap kali aku pinta,
Inilah lambang usaha aku sejak dari tadika,
Inilah lambang jatuh bangun aku dalam pelajaran,
Inilah lambang segala pengorbanan yang aku lakukan,
Inilah lambang suka duka, rajin malas, jujur mengelat,
Inilah lambang kebanggaan keluarga.

Aku sedar, aku bukan daripada keluarga berada,
Mama dan Ayah pun bukan lulusan universiti mana-mana,
Andai ini takdir untuk aku ubah nasib keluarga,
Amanah ini akan aku pikul bersama.

Tiada apa yang lebih bermakna selain melihat wajah Ayah dan Mama yang tersenyum puas pada hari graduasiku,
Wajah ceria Alongku,
Mungkin dalam hati mereka “Tahniah EE, kami bangga dengan EE”,
Moga aku menjalankan tanggungjawabku sepertimana yang mereka harapka,
Jujurnya, tatkala aku menunggu giliran untuk naik ke pentas,
Bertakung juga air mataku.

Terima kasih buat setiap insan yang membina makna rasa dan jiwa,
Terima kasih buat setiap doa dan juga jasa,
Andai sebesar gunung sekalipun harta,
Jasa kalian tak ternilai harganya.
Teruskan berdoa agar saya menjadi insan berguna.



Tunjang, Teras, Nadi, berikan apa saja gelaran buat mereka..

Perjalanan yang sempurna. Class of 2008-2012

Professor, Guru, Ibu.. Prof Madya Dr Siti Zaharah



Ketika susah senang, inilah wajah-wajah yang setia

Doa saya buat dia

IJAZAH SARJANA MUDA UNDANG-UNDANG UNIVERSITI MALAYA (KEPUJIAN)


1 comment:

  1. tahniah. amanat masyarakat kepada anda, moga mengangkat keadilan untuk mereka dan bersama mereka. :)

    ReplyDelete