Tuesday, November 27, 2012

Coretan di Sekolah Undang-Undang 2008-2012

4 TAHUN, Sekali tengok tempohnya lama, Apatah jika dilihat bilangan harinya,
Tapi bila rasa taklah lama mana,
Apatah jika banyak rencah dan rasanya.

Ayuh aku bicara soal kisah lama,
Kisah yang taklah menarik mana,
Maklumlah aku bukan insan istimewa,
Tiada harta apatah lagi rupa,
Tiada kedudukan , anak orang kebiasaan,
Kisah hidupku di sekolah perundangan,
Buat kenangan sendiri, buat pedoman untuk yang mengerti.

TAHUN PERTAMA,
Melangkah masuk ke alam baru,
Ada rasa teruja dalam hatiku,
Maklumlah semuanya perkara baru,
 Kita pun bajet nak belajar setiap waktu,
Hakikatnya Tahun Pertama agak mudah,
Sisi perjalanan juga dihiasi kisah-kisah indah,
Sahabat lama masih ada, sahabat baru pun tiba,
Senior pun boleh tahan poyonya, senyum satu kewajiban, ingkar hukumannya makian,
Tapi poyo-poyo pun aku dapat juga seorang Buddy, Aqasha, orangnya nerdy,
Paling penting tahun ini juga aku mengikat cinta hati secara rasmi, Hati berbunga macam nak mati, Persekitaran pula berlainan bangsa, Punya sisi cabaran yang berbeza,
Maklumlah dari sekolah menengah hingga peringkat asasi, Aku membesar dengan aliran satu bangsa satu komuniti, Sudah pasti semangat juang dan pergaulan aku juga berbeza,
Ya, aku produk asasi, produk yang dibenci di bumi ini,
Katanya berlagak, angkuh dan bongkak,
Ilmu seciput canangnya seganang,
Kononnya berlagak kerna sudah tahu asasnya, Akhirnya yang terkulai layu wajah-wajah si asasi juga,
Tahun ini juga aku sudah faham sifat fakulti ini,
Dicanangnya terhebat semua perkara,
Dikatakan pelajar undang-undang perlu berani bersuara, tak kira usia, kerna ia hak untuk semua,
Tapi pilihanraya adalah bidasan aku yang paling utama, First Year betanding, mewakili pula Penggerak Mahasiswa, Amboi, marah para senior bukan main, kononnya pengkhianat, tidak telus dan tidak mengikut tradisi,
Ruang bersuara? Hahaha yang dihidangnya hanya sesi untuk memaki,
Hak untuk semua? Hahaha itu dogengan yang direka,
Kesuburan demokrasi? Hahahaha tidak kalau anda berparti,
Itulah sifatnya, yang aku berikrar, akan aku buang segala sampah dan kotoran ini,
Jadi berakhirlah Tahun Pertama.



TAHUN KEDUA,
Maknanya aku sudah senior, sudah punya junior,
Masuk junior aku agak ternanti-nanti,
Sebab untuk kesekian kalinya, inilah first time ada junior perempuan, Hahaha kesian tak?
Tapi bila dah masuk, rasanya biasa je pun,
So dapatlah seorang lagi Buddy, Hisyam Helmi, budak KL bajet best (haha),
Kawan-kawan pun masih sama, Yannick pun dah mula belajar makan kari,
Tapi tahun ni ada keperitan tercatat,
Kisah cinta temui pengakhiran, puncanya? Biarlah benda lama, itu semua ketentuan,
Sisi gembira, pergi jalan-jalan dengan geng CERPHOM,
Jalan-jalan makan angina kat kota bersejarah,
Rasa macam hidup ni kaya gila, maklumlah dapat JPA kaedahnya,
Then balik dari Melaka terus kena berlakon sketsa Mawar, pengarah projek, Chidacici,
Perihal akademik, kali ini flop melekat, Aku sangkut Paper Family, time tu rasa gelap je dunia,
Nak buat macam mana, salah sendiri, time exam pergi berak lamanya macam kat rumah goyang kaki,
Last2 tak sempat nak jawab habis, padan muka, pengajaran : Jangan Berak time exam!,
Oh lupa nak cerita pada tahun pertama,
Ada petandingan boling fakulti, jadi Johan bersama team MMT (Milk Military Tank a.k.a Kereta Kebal Daging), dengan Daus, Syak dan Sharow (time tu Yannick tanak kawan dengan aku lagi),
So untuk edisi kedua dan tahun kedua, misinya nak pertahankan kejuaraan,
Tapi dibackflip oleh Syak, Sharow dan Yannick, dibuangnya aku dan Daus,
Tapi ALLAH tu Maha Adil, biarpun berlainan team, aku dan Daus masih mampu mempertahankan kejuaraan (hahaha, mesti mengamuk kalau 3 ekor tu baca..blog aku kot, apadahal?),
Kemudian bertandinglah untuk pemilihan LawSoc,
Postnya adalah Timbalan Presiden,
Kalah margin besar lah jugak, hahaha, nak bertanding takdak strategi, konon-konon star macam Rooney, Isu Rumah Terbuka paling epik, semua dok tuding jari, takpalah, aku Pengarah, biar aku tanggung semua, Aku syukur, kawan-kawan tahu hal sebenar yang berlaku,
Aku hanya perlukan itu, sebab Allah juga Maha Tahu,
Penutup Tahun Kedua, kem Karisma, juga kisah Semerah Cinta Stilleto (ehem3).




TAHUN KETIGA 
Ini tahun dah rasa diva sikit kat fac tu, Maklumlah dah senior “menengah atas”, So? Who caresss aku nak buat apa kat fac tu,
Meskipun ada Final Year, tapi hormat tetap ada,
Aku sedar aku siapa, aku bukan junior yang tak reti bahasa,
Aku dibesarkan di sekolah asrama, punya adab yang akan terus aku jaga,
Tahun ini aku berlakon Mock Trial, first time masuk team, eh silap KELUARGA Mock Trial (ewww),
Ni semua sebab Adleena telah memujuk rayu dan melihat wajahnya yang persis Primadona agung,
Hati terus cair (gtewww, tunang orang oiii..hahaha) dan aku pun cakap “yelah2, aku berlakon!”,
Sekali waktu sesi pengenalan watak, terus diberi watak Hakim, mau tak menggelabah aku,
Tapi Alhamdulillah, aku rasa aku dah jalankan tugasan aku sebaiknya,
“Rival” aku adalah Aqeel Wonka, ada 5 show, aku menang 3-2 kategori “Watak Pilihan Harian”..hahaha, over kan?
Itulah kali pertama dan kali terakhir berlakon Mock Trial, sekurang-kurangnya dapat juga merasa berlakon Mock Trial,
Kemudian, tahun ini aku dapat juga buddy, nama dia Najjua Aras, mulut becok, Tuhan je tahu,
Aku pun baik dengan junior-junior First Year, Tuan Arief (sang setia aku, aku sayang kau!), Arai dan Syafiq, 3 junior duduk sebelah bilik aku,
Best sangat ada dorang, tolong ambil air, tolong angkat beg, paling best, nak tido pun dorang tolong tutup lampu sebab aku n Syak malas nak bangun pergi kat suis, n guess what? Dorang datang dari bilik sebelah tolong tutupkan. Baikkan? Hahaha,
Paling best time aku demam, Arai siap datang urutkan kepala, Tuan Arief urutkan kaki, nak menangis rasanya, AKU SAYANG KORANG!,
Time ni jugak kenal mamat poyo MCKK lulusan UK, Izham Ismail,
Gaya macho, perangai hancur, tapi idaman gadis (YOU-KNOW-WHO) seantero.
Hahaha, now, he is one of my best friend now, dah jadi YDP UM pun sekarang ni, good job bro,
Boling masih kekal sebagai johan, Futsal dapat nombor dua, mantap jugak la kan? Hahaha,
Dan ofcoz, kemenangan Sharow dalam Pilihanraya Kampus, satu kemenangan yang aku anggap sebagai satu “kebebasan” kat fakulti itu,
Projek Paper mana mungkin dilupa, buat seminggu sebelum dateline, sorotan literatur, footnote, rujukan, semua aku REKA! (jangan tiru aksi ini),
Malah sampai ke Senawang aku pergi, ini semua idea Aliaa Izuddin, pukul 3 pagi, semata-mata nak siapkan proposal Chapter 1, mampu?,
Pengalaman seterusnya adalah zaman attachment, Bersama Yannick, Sharow, Awin, Farina dan Adleena, IPD Sentul kami pergi menimba ilmu,
Sekali, datang pukul 10 am pun disuruh minum dahulu,
Memang tenang sungguh rasa hati, buat attachment di balai polis paling sempurna sekali,
Tapi bila buat kat AG, memang mengundang gila khinzir. Sekian, Tahun Ketiga.




TAHUN AKHIR 
Ya, inilah dia tahun yang paling ditunggu-tunggu,
Sejak aku melangkah pada tahun satu,
 Saat menjejak kaki ke fakulti sebagai FINAL YEAR memang aku rasa satu aura yang cukup best,
Pegang fakulti, eh silap, pegang fakulti undang-undang TERBAIK Malaysia,
Siapa tidak teruja, kini aku senior, akan aku buang sikap-sikap senior-senior terdahulu,
Pesan aku kepada diri sendiri dan rakan-rakan,
Usah dipaksa lagi suruh junior senyum bila lintas di hadapan kami,
Usah dikerah suruh junior tegur bila jumpa,
Kita buat cara kita, kita mula langkah pertama,
Biar mereka tegur, senyum, berjenaka kerana mereka suka, kerana mereka hormat,
Itu baru senior yang akan sentiasa diingat (wallahualam),
Fatin Nadhirah a.k.a Bebigurl, pelengkap set Buddy kami,
Baik orangnya, sekali adik member sendiri,
Tugasan pertama adalah menjadi penulis skrip Mock Trial di bawahan arahan buddy aku, Hisyam Hilmi,
Sampai orang kata ini punya mock adalah mock buddy sebab lawak-lawak kami susun, semuanya dituduh lame walaupun hakikatnya perform,
Kesian Amy (panggilan Hisyam), sebab aku selalu tangguh-tangguh nak hantar skrip, dia nak marah, aku buddy dia, hahahaha, dan hakikatnya, skrip tak siap pun sewaktu hari pemberian skrip dan pengenalan watak-watak,
Waktu itu juga aku reka ending tapi penipuan tetap ada gaya,
“ok, kalau korang perasan, skrip tu takde ending, sebab ada 3 cadangan ending and nak mintak korang decide” – padahal memang tak siap sepatah haram lagi pun,
But yes, nak jadi pelakon Mock Trial, dan pelajar undang-undang pulak, kenalah pandai propa..kan?
Alhamdulillah, Mock Trial berjalan dengan lancar, dan aku gembira dengan hasil kali ini,
Kemudian, buat persembahan dengan Izham waktu jamuan SEP,
Depan student Indonesia dan China,
Lagunya adalah Isabella dan apa entah satu lagi, memang awesome sebab benda tu tak dirancang, dan paling penting, persembahan yang mendapat sorakan cemerlang, hahahaha,
Tahun ini jugak aku banyak ponteng kelas, agak-agak bosan dan ngantuk dalam kelas,
Bila lecturer kata “take 5”, I make it “20” or “forever”, hahaha,
Awal-awal dulu, bila skip akan lepak surau bersama Yannick dan Syak,
Tapi disebabkan dua-dua ni takut bini, so hujung-hujung tu, aku berseorangan sahaja lah,
Tapi itupun ada orang dok rajin bising dan meleter, opsss..hehe,
Tahun ini siapa takkan lupa subjek Advocacy,
Group aku bernama LITIGO dianggotai oleh Rahim, Farina, Lyla, Adleena, Yasmin dan Myra,
Kalian memang sangat2 berdedikasi,
Research memang mantap, dan aku sangat bersalah sebab selalu buat main-main,
Acara sukan, aku dan daus mencipta rekod sebagai pemenang Boling fakulti selama 4 TAHUN berturut-turut dan sudah pasti aku boleh gah mengatakan untuk siapa-siapa yang menang boling fakulti tahun depan cukup bertuah, kerana aku sudah tiada, hahaha,
Tapi untuk futsal, kami terkandas di separuh akhir,
Bila bercakap pasal Final Year, paling dinanti adalah LawNite,
Kena menari Hindustan arahan Yasmin dan kena berlakon jadi Pak Maun, menari dengan Adleena, mujur this time beliau tidak backflip lagi,
Dan paling penting, buat pertama kalinya, aku menyewa pakaian iaitu full set TUXEDO,
Sebab kami para pria ingin merebut gelaran pakaian terbaik, tapi akhirnya hampa sebab seorang pun tak menang sebab tidak dipertandingkan – poikkkk!,
The best moment in final year, sudah semestinya waktu STUDY WEEK, sebab aku jadi KING of BLUE CORNER,
Tapi aku tidak berseorangan, Yannick, Sharow (wakil final year), Amy (Third year), Arai, Tuan Arief dan Syafiq (second year) pun turut serta,
Study kat situ, tidur pun kat situ,
Konon-konon study macam nak mati, padahal tengok EURO ramai-ramai sampai pagi,
Rindu sangat waktu ini,
Akhirnya, tatkala tamat waktu paper Civil Procedure, maka berakhirlah tugas aku sebagai pelajar undang-undang Universiti Malaya.






Maka ini sahaja coretan aku tentang perjalanan hidupku,
Mungkin ini juga entri terpanjang yang pernah aku nukilkan,
Kisah ini tidak akan berulang, tapi menjadi momen berharga buat aku kenangkan,
Sahabat, lawan, cinta, takdir, perasaan, semuanya aku rasa,
Segala genap jatuh bangun juga aku rasa,
Dan aku puas bila berada di fakulti ini sebagai seorang pelajar,
Insan paling penting buat aku di fakulti ini adalah Dr Siti,
Dialah ibu bagi aku, professor buat semua,
Leteran dan bebelan dia memang aku akan rindu,
Kedua, Datin Noraini, biarpun orang takut dengan beliau,
Tapi beliaulah yang memberikan aku nasihat cinta dan kehidupan,
Sayang kalian berdua even tak pernah dapat "i love you" from Datin.




Buat semua yang membaca, mohon maaf untuk segala "kenakalan" aku dan terima kasih kerana sudi menerima aku sebagai sebahagian dari kehidupan kalian,
Andai aku tidak dirindui sekalipun,
Moga aku memberi sesuatu yang berguna untuk kalian.
 Jujurnya, tiada sebarang kesalan di hati aku bila melangkah keluar dari fakulti ini,
Cuma satu-satunya impian aku yang tidak kesampaian adalah tidak dapat melihat Prof Azmi berambut pendek.

 Ini kisah aku, 4 tahun lamanya.
Yang elok, teladanilah, yang buruk, jadikan pedoman.
Terima kasih Ilahi buat semua pengalaman ini.


4 comments:

  1. :So dapatlah seorang lagi Buddy, Hisyam Helmi, budak KL bajet best (haha"

    utoh salah eja nama aku.

    ReplyDelete
  2. Wow.this is Amazing!...cuma, sayang..takda langsung cerita jatuh bangun debat dan dunianya..mgkin ia tidak penting. Mana berbanding boling yg dipertahankan selama 4 tahun berturut2..atau debat tidak seindah terkandas di separuh akhir futsal..mgkin..sekadar terlupa atau sudah hilang selera utk menaip lebeh panjang...

    ReplyDelete
  3. Amy : hahaha..typo la..

    Anonymous : entri pasal debat, sengaja saya asingkan. kerana tajuk ini, "coretan di sekolah undang-undang". akan saya cerita kisah debat sedalam-dalamnya, kerana itu yg teristimewa. sabarlah menanti =)

    ReplyDelete
  4. So hows your life now? A diplomatic lawyer in top firm or, you've changed your profession? I'm a law student and I would like to know your progression after graduated. -Ameera

    ReplyDelete