Friday, January 4, 2013

BOLA SEPAK : MANA?




Kekalahan skuad Harimau Malaya pada Piala AFF Suzuki yang lalu telah menimbulkan banyak reaksi dalam kalangan peminat tempatan. Ramai yang menghentam Dato’ K. Rajagopal kerana kegagalannya dalam memilih pemain terbaik dan terus-terusan menggunakan pemain kesayangannya. Malah, perkataan “eksperimen” telah digunakan secara kerap sebagai jawapan terhadap keputusan perlawanan persahabatan yang mengecewakan dan ayat “saya kenal pemain saya” telah menaikkan lagi jumlah makian terhadap beliau.

Pun begitu, kekalahan pasukan Harimau Malaya tidak boleh dipikul oleh Dato' K. Rajagopal seorang. Para pemain juga tidak pun menunjukkan mutu permainan yang diharapkan sesuai dengan status “bintang” yang diberikan kepada mereka. Nama-nama yang menyerlah pada edisi kali ini ialah Wan Zack Haikal, Mahali Jasuli dan Farizal Marlias sementara nama-nama yang menggegarkan pentas bolasepak kita pada dua tahun yang lalu iaitu Khairul Fahmi, Safee Sali dan Mat Yo ternyata mengecewakan. Malah, pemain yang diharapkan memainkan fungsi yang cekap iaitu Safiq Rahim dan Aidil Zafuan juga hilang punca.



Aneh! Setiap tahun mereka bermain menentang kelab-kelab terkemuka dunia ; Manchester City, Arsenal, Liverpool dan Chelsea. Aneh! Muka-muka ini jugalah yang dihantar berlatih dengan kelab di luar negara iaitu QPR, Cardiff dan Slovakia. Aneh! Ada juga yang beraksi di liga luar negara malah kerap juga menjaringkan gol di liga sana. Namun, ketika bermain dalam skuad Harimau Malaya, mereka seperti pertama kali bermain di pentas antarabangsa. Aneh!

Hantaran tidak kemas, corak permainan “aku sepak kuat-kuat, kau kejar bola tu”, barisan pertahanan “sepak je bola tu, ke laut pun takpe, asalkan tak bolos”, jaringan? Nilailah sendiri. Lantas bermain persoalan di minda penulis, “Apa ilmu yang mereka belajar ketika bermain menentang Tevez, Walcott, Aguero dan Chamberlain?”. “Apa mentaliti yang mereka tanam apabila menentang nama-nama besar terbabit?”.

Jadi, persoalan seterusnya, silapnya di mana?


Ironinya, prestasi serta pembangunan pemain-pemain daripada pasukan pelapis agak membanggakan. Skuad Harimau Muda A beraksi cemerlang di Liga S sekalipun kerap kekurangan pemain tonggak malah masih mampu menjuarai Kejohanan Neswpaper Cup di Vietnam. Skuad Harimau Muda B juga mempunyai potensi yang cerah, dan yang terbaru, Harimau Muda D (U-15), turut menampilkan aksi yang mengujakan dalam Kejohanan Piala Frenz yang masih berlangsung. Begitu juga skuad akademi cilik kita, Frenz United Malaysia yang turut mempunyai bakat-bakat muda yang boleh diketengahkan. Namun, perasan atau pun tidak, apabila pemain-pemain berbakat ini memasuki skuad senior, mereka juga “berjangkit” dengan sindrom pemain-pemain lama.

Gary Steven Robat sebagai contoh, aksinya ketika Kelayakan Olimpik cukup memukau malah ketika pertama kali diturunkan dalam skuad senior ketika menentang Arsenal, cukup mengujakan. Lantas, mata peminat terus tertumpu kepada beliau dan beliau turut diletakkan dalam kategori “wonderkid”. Namun, ketika di Piala AFF, beliau tidak pun mempamerkan karakter yang dipamerkan sebelum ini malah penurunan prestasi ini bukan sahaja dilihat ketika AFF sahaja, tetapi turut ketika pra AFF Suzuki. Wan Zack bernasib baik kerana inilah kemunculan pertama beliau. Dua tahun lagi? Mujur juga Nazmi Faiz bermain di Portugal.
Penulis beranggapan ini bukan salah sistem meskipun ramai yang menggesa FAM dirombak (ini pun penulis setuju), tetapi ia adalah kerana budaya yang sudah lama dijadikan amalan para pemain itu sendiri. Benar, mereka bermain menentang bintang-bintang dunia, tetapi mereka tidak belajar apa yang bintang-bintang itu lakukan dalam usaha mereka menjadi seorang bintang. Secara logik, apabila bermain menentang kelab-kelab terkemuka ini, takkanlah kita mengharapkan skill Safee Sali berubah seperti Tevez menggelecek Aidil Zafuan? Takkanlah kita mengharapkan Safiq Rahim mempunyai hantaran tajam seperti Yaya Toure atau Kunanlan selaju Walcott? Kita realistik, malah peminat juga realistik, dalam hanya 90 minit, tidak banyak yang boleh pemain-pemain kita belajar secara terus. Namun apa yang kita harapkan adalah pemain-pemain kita ini mencontohi apa yang bintang-bintang ini lakukan sehingga mereka boleh menjadi sehebat itu.

Kita mahukan Safee Sali melakukan latihan sepakan bola dari pelbagai sudut sepertimana dilakukan Tevez sebanyak 500-1000 kali sehari. Kita mahukan Safiq Rahim berlatih membuat hantaran dari titik A ke titik B sepertimana yang dilakukan oleh Yaya Toure selama 2 jam selepas setiap sesi latihan berakhir. Itu yang kita mahukan kerana kesannya? Adalah pengalaman yang mereka rasai apabila menentang pemain-pemain bintang ini. Kita semua maklum, ketika perlawanan persahabatan dengan skuad negara, pemain-pemain Manchester City tidak pun bermain 100% tetapi pemain kita tetap sukar untuk bersaing dengan mereka.

Begitu juga apabila pemain-pemain ini dihantar berlatih di luar negara. Safee Sali ke QPR, Safiq Rahim ke Cardiff. Belum kira pemain-pemain skuad Harimau Muda yang kini bermain untuk pasukan senior seperti KFCM, Mahali, Wan Zack, Fadhli Shas  yang mengikuti latihan di Slovakia malah, Wan Zack, Fadhli Shas dan Irfan Fazail telah bermain dengan kelab di sana selama 3 bulan. Sekali lagi, penulis juga realistik. Penulis tidaklah menjangkakan mereka ini menjadi Messi atau Ronaldo apabila pulang, tetapi yang penulis harapkan, mereka ini membawa pulang budaya latihan kelab-kelab di sana untuk dibudayakan dalam latihan skuad kebangsaan mahupun skuad negeri. Hakikatnya, budaya inilah yang membawa kepada keberlangsungan berterusan. Budaya ini bukan cara berlari di atas padang semata-mata, tetapi turut melibatkan permakanan, mentaliti, dan latihan di luar waktu latihan.

Jurulatih juga perlu dihantar ke luar negara. Pembantu-pembantu jurulatih juga perlu dihantar ke luar negara. Staff sokongan, jurulatih kecergasan, pakar pemakanan juga perlu dihantar ke luar negara. Lihat bagaimana sesuatu pasukan beroperasi, struktur latihan, kawalan kualiti kesihatan, pengurusan dan pentadbiran, kawalan pemakanan yang ditekankan, inilah budaya yang perlu juga dipelajari oleh barisan kejurulatihan supaya budaya yang dibawa oleh pemain-pemain dan budaya yang dibawa oleh pasukan kejurulatihan adalah selari. Sebab itu Akmal Rizal, Juzaili Sameon, Rudy Ramly, Fadzli Shaari akhirnya kecundang meskipun berlatih di luar negara kerana akhirnya, apabila pulang ke Malaysia, budaya kejurulatihan dan budaya rakan-rakan lain lebih dominan.



Kadang-kadang kelakar pun ada juga. Apabila penulis membaca akhbar, melihat pemain-pemain kita menikmati laksa selepas tamat latihan dan “kenduri durian” ketika kejohanan berlangsung. Penulis faham, ini budaya makanan Malaysia tetapi penulis juga merasakan pemain-pemain perlu faham yang mereka ini, kerjayanya adalam pemain bolasepak PROFESIONAL. Maknanya, ada pantang-larang yang perlu mereka jaga serta “keindahan dunia” yang perlu mereka korbankan dalam memastikan kecergasan mereka sentiasa optimum agar kerjaya mereka ini sentiasa memuaskan. Ibarat atlet bina badan seperti Sazali Samad, beliau terpaksa menjaga permakanan mereka dan melalui rutin pemakanan yang sangat-sangat rigid. Dato’ LCW, setiap hari beliau bangun pada pukul 4 A.M, dan berjogging selama 2 jam untuk mengekalkan stamina. Hasilnya, lihat di mana mereka berdua di pentas dunia. Inilah yang dikatakan sebagai BUDAYA!

Prospek bolasepak negara juga perlu kita “bela” dan perkasakan. Pemain-pemain seperti KFCM, Wan Zack, Gary, Mahali, Fadhli, Irfan dan Rozaimi jangan kita biarkan mereka beraksi di dalam negara. Mereka ini perlu keluar dari kepompong Liga Malaysia supaya mereka tidak “dijangkiti” oleh budaya bolasepak tempatan. Hantarlah berlatih di luar negara, trial demi trial, sekalipun di Divisyen Tiga. Tidak perlu sekuat Eropah, Jepun dan Korea Selatan pun sudah memadai. Pemain-pemain prospek bawah 20, atau semuda bawah 15 tahun, kita taja dan tempatkan mereka di akademi-akademi bolasepak luar negara. Biar mereka menjalani kehidupan seperti Beckham, Giggs, Messi yang hidup di akademi bolasepak sejak berumur 11 tahun. Usah kita memberi alasan kurang kewangan, kurang tajaan, kerana penulis percaya, kita sentiasa mempunyai dana, jika tiada sekalipun, kita sentiasa punya cara. Taikun-taikun yang memiliki kelab bolasepak seperti Tony Fernandes dan Vincent Tan, boleh sahaja mereka tempatkan sekurang-kurangnya 5 tempat setiap satu di akademi masing-masing, penaja Aston Villa, Genting Group, boleh juga menaja sekurang-kurangnya 3 pemain kita untuk memasuki akademi Aston Villa. Golongan monarki juga tidak terkecuali seperti TMJ yang pastinya mempunyai kenalan dan pengaruh yang besar sehingga boleh mendapatkan Guiza dan dijangka Pablo Aimar (untuk sesi 2014). Ini semua kelebihan-kelebihan yang kita ada yang perlu kita maksimumkan dalam membina asas atau akar yang benar-benar kukuh untuk masa hadapan bolasepak negara.

Penulis tidak hidup di zaman kegemilangan bolasepak Malaysia. Penulis tidak mempunyai pengalaman menyaksikan secara LIVE Malaysia menewaskan Jepun mahupun beraksi di Olimpik. Sebab itulah. penulis sangat-sangat berharap agar penulis mempunyai peluang untuk merasai apa yang peminat bolasepak Malaysia era 70an dan 80an rasa. Mungkin juga aksi Ramli di Manchester United boleh menjadi realiti.
Sekadar cetusan rasa penulis.

p/s : Ultras Harimau Malaya yang bukan Ultras Malaya


1 comment:

  1. Keputusan terkini, streaming dan video highlight Liga Super, Liga Premier dan Liga FAM 2013 di http://sepaktonjol.blogspot.com/

    ReplyDelete