Friday, December 11, 2009

Diet Oh Diet..Kesihatan atau Penampilan?


Diet..
Sudah banyak kali ku dengar dan sudah banyak kalu jua ku lafazkan,
Ikrarku sentiasa berkumandang taktala melihat badanku yang semakin mengembang,
Ikrarku semakin kuat memuncak ketika hendak membeli baju dan seluar,
Tapi ikrar hanya tinggal ikrar..haha

Namun, kali ini aku tekad. Aku ingin mengembalikan berat badan yang ideal yang pernah ku miliki dahulu. Terasa rindu untuk kembali kurus seperti dulu. Walaupun bukannya mudah, akan ku gagahi jua. Ramai yang mula bising melihat "pembangunan yang pesat" pada diriku. Mulanya, rasa biasa sahaja tetapi lama-kelamaan rimas pula menjelma. Hati pun mula berbisik, mungkin sudah tiba masanya aku mulakan transformasi. Mungkin sudah tiba masanya aku kecilkan diri.

Sepintas mengenai diet, ramai yang keliru. Untuk kesihatan atau sekadar demi penampilan? bagi aku, kedua-duanya. Bila badan dah berkembang, mulalah sakit sana-sini. Hendak bergerak pun susah, sekejap sudah berpeluh dan termengah-mengah. Kadang-kadang risau juga takut-takut dapat penyakit. Penampilan pun merudum. Yalah, dah berisi katanya, manalah molek dipandang. Baju yang dulu nampak sendat, seluar yang dulu kelihatan ketat, baju yang baru dirasakan besar, seluar yang baru dilihat lebar. Pendek kata, serba tak kena bila keadaan begini.

Mujurlah si dia setia menasihati. Segala nasihat dan dorongan diberi. Kadang-kadang terlepas juga kata-kata maki..haha..Tapi bagiku itulah tanda sayang di hati. Mahu melihat aku kembali segak dan tampan mungkin..hehe. Harapannya juga tinggi, tidak mahu melihat aku jatuh sakit dan mudah-mudahan kehidupanku kembali aktif.

Maka, program cuti ini adalah berkisar untuk menurunkan berat badan dan membentuk susuk tubuh. Makanan dijaga, senaman diperkasa dan rutin harian juga dikaji semula. Urutan tradisional juga antara kaedah yang ku guna. Semuanya demi mengembalikan semula "zaman kegemilangan tubuhku"..Moga-moga, permulaan semester depan nanti akan ada perubahan pada diriku dan mebuatkan si dia tersenyum puas melihat perubahan diriku adalah satu momen yang cukup berbaloi dan berharga.

No comments:

Post a Comment