Thursday, December 10, 2009

NATRAH..antara cinta, perjuangan dan airmata



NATRAH.

Sebuah kisah sejarah yang menggemparkan tanah air kita,
Kisahnya membuka banyak mata dan menginsafkan banyak jiwa,
Antara kepentingan agama yang ketuanya orang istana,
Antara kepentingan keluarga yang berbeza budaya,
Kini dipentaskan di sebuah pentas yang tak kurang gahnya,
Istana Budaya.

Aku berpeluang menonton pementasannya tempoh hari pada 7 Disember 2009. Terasa minat untuk menonton teater semakin subur. Ini semua gara-gara PGL The Musical yang ku tonton pada Febuari lepas. Masih bertemankan orang yang sama, yang sama-sama menonton teater di IB buat kali kedua di samping sama-sama mula berminat dengan teater dan moga-moga kami kekal bersama..AMIN..

Menonton kisah Natrah ini, aku terkenang sesuatu perkara. Begitu kuatnya orang Melayu dan Islam ketika itu untuk mempertahankan Natrah walaupun darah yang mengalir di dalam tubuhnya adalah darah penjajah. Mereka mempertahankan Natrah bukan sahaja kerana tidak mahu beliau dibawa pulang ke Belanda tetapi tidak mahu Natrah (yang telah pun masuk Islam) dipesongkan akidahnya. Semua orang bersatu baik golongan intelektual mahupun golongan biasa bukan sahaja demi Natrah, namun demi Islam. Benarlah, Islam itu bersaudara tanpa mengira bangsa dan warna kulit. walaupun darah yang mengalir dalam tubuh Natrah adalah darah penjajah, namun demi Islam semuanya ditolak ke tepi. Begitulah hebatnya perjuangan orang dahulu sedangkan hari ini, ramai pula yang ingin keluar dari Islam. Walaupun pengakhirannya amat menyedihkan, pengajarannya wajar kita jadikan sebagai pedoman. Cintanya harus kita mekarkan. Perjuangannya mesti kita teruskan. Air matanya jangan kita siakan.

Begitulah Natrah,
Kini ia hanya satu lipatan sejarah,
Buat kita semua yang tidak sudah-sudah melatah.

Hidup juga begitu. Kadang-kadang kita berjaya dalam perjuangan, kadang-kadang kita tersungkur di medan pertempuran. Tapi jangan sampai kalah sebelum berperang.

Cinta juga begitu. Ia boleh dianggap sebagai perjuangan. Perjuangan untuk memenuhi tuntutan hati. Cinta yang membuatkan kita bahagia, suka, sengsara dan duka. Cinta juga mengajar kita erti pengorbanan, kesetiaan dan keyakinan yang diperlukan dalam sebuah perjuangan. Akhirnya, kalau dah nama pun cinta, pasti air mata menjadi sahabat setia.

Begitulah..
Cinta, perjuangan dan airmata.
Dari kisah Natrah yang mengukir sebuah fitrah.

No comments:

Post a Comment