Friday, September 17, 2010

Mana Pergi..??!!

Sekarang ni banyak betul isu perkauman dan keagamaan,
Yang semakin lama semakin rekah (perlu dibaca dengan irama lagu syahir),
Sampai buat aku terfikir,
Mana pergi pemimpin-pemimpin dunia yang dulunya lantang bersuara.

Kita mulakan dengan isu perpaduan negara kita,
Bila naik Pak Najib, beliau bawak 1 Malaysia,
Sejurus selepas itu berpusus-pusu orang perjuangkan hak masing-masing,
Sampai mereka pun nak cabar hak kita,
Kata mereka Malaysia kaya pasal mereka,
Harta negara milik mereka,
Sebab itu tak perlu lagi hak istimewa,
Biar semua setara, sama dan merasa,
Kononnya 1 Malaysia.
Paling sedih pulak,
Pemimpin-pemimpin kita pun sokong sama,
Kata mereka kita jangan lagi duduk di zon selesa,
Tak sedar diri yang mereka berjaya pun sebab dapat hak istimewa,
Tengok-tengok depa nak bagi jahanam anak bangsa.

Isu agama pun boleh tahan,
Lagilah kena perlekeh dengan geng-geng syaitan,
Kalimah TUHAN dah jadi barang mainan,
Sampai timbul pula hukum perbuatan itu dibenarkan,
Astagfirullah,
Mintak-mintak sempatla bertaubat,
Takut nanti bila dah terlambat,
Habis semua jadi murtad.

Ni yang aku hairan,
Mana pergi pemimpin-pemimpin semua?

Anwar Ibrahim,
Dulu kau bukan main lagi nak perjuangkan anak bangsa,
Sekarang,
Bangsa kau dihina, sultan kau dicerca, agama kau diperkosa,
Apa yang kau buat?
Sudahlah isu liwat tak selesai-selesai,
Sekarang ni pulak pemiihan parti pun dan terburai,
Melututlah kau pada Azmin yang lebih pandai,
Akhirnya kau yang terkulai.
Nik Aziz pulak apa cerita?
Kata perjuangkan Islam semata-mata,
Bila Islam kena hina,
Hang sibuk nak ganti raja,
Kata berjuang dengan bukan islam jadi kafir,
Hang pulak ikut telunjuk kepala lutut orang kafir,
Apa pulak hukumnya?

Di pentas dunia tak kurang hebat juga,
Ganyang Malaysia semakin berleluasa,
Ni la susah nak cakap pasal orang tak sedar diri,
Da la miskin, hina, merempat kat negara ini,
Sekarang nak lancarkan perang pulak,
Mereka tak sedar kita punya kelengkapan lagi kuat,
Sekali kita serang alamat jadi abu la diorang,
Tapi apa nak buat,
Kita kan orang Malaysia,
SABAR sahaja.
Mana pergi Susilo Bambang YAHUDIyono?
Dulu bukan main lagi cakap kita ini adik-beradik,
Takkan ada lagi isu carik-menarik,
Cukuplah yang terakhir tarian pendet,
Habis, yang terbaru ini apa kau nak buat?

Nun kat Amerika pun tanak kalah,
Ada pula hari bakar Al-Quran sedunia,
Apalah yang hangpa dok benci sangat kat kami,
Sampai nak bakar kami punya kitab suci,
Kononnya menentang keganasan,
Tak sedar diri yang hangpa semua tu jelmaan setan,
Wajarlah sekarang ni ALLAH turun banyak ribut taufan,
Supaya hangpa semua diberi peringatan.
Mana pergi BERUK Obama?
Dulu bukan main nak jaga Islam di serata dunia,
Kononnya Amerika sudah mahu berubah,
Tapi kali ini apa cerita?

Manalah pergi ini orang semua?
Haiyoyo....

6 comments:

  1. Hai...
    Tukeran follower yuks...saya sudah follow blog kamu (namanya : dangsulaeman), please follow balik blog saya

    blog saya,
    Bolehngeblog

    ReplyDelete
  2. Aku setuju! Apa nak jadi dengan Malaysia ni weh? Keluarkan isu dan benda baru nak je semua, tapi bila part support tu, hampeh! Haihhh. Risauuuu!

    ReplyDelete
  3. dangsulaeman : insyaALLAH..terima kasih ya

    deline : itula pasal..geram ade..marah pun ade..aku pun tak paham. cakap bukan main, tp bila dah jadi, senyap. masing2 nak jaga kepentingan sendiri. tawla berpolitik, tp dalam berpolitik pun, jagalah sedikit maruah bangsa n agama. ade sebab kenapa kita pilih diorg jadi pemimpin n ade gak sebab kenapa ALLAH tetapkan dorg jadi pemimpin. so buatlah keje betul2. jgn ligat politik sampai maruah tergadai.

    ReplyDelete
  4. 1. isu bangsa...kalo asyik duk pertahan bangsa,mmg tak habis la...sbb semua org mestila nak pertahankan bangsa masing2...

    2. isu agama...yg ni bukan takat takleh berdiam diri...kena wat sesuatu tindakan..tindakan paling penting,setiap ibu bapa perlu mantapkan diri dan anak2 dgn aqidah dan tauhid yg kukuh,automatik masyarakat yg beragama islam akan terbendung dari gejala murtad...

    3. anwar ibrahim masih menjalankan agenda politik beliau cuma media takkan la asyik nak cakap pasal dia...so,kita pun da kurang dengar la skarang...isu liwat tak habis2 sebab dia masih nak pertahankan diri dia..pemilihan parti,itu kerja dalaman mereka..ada percakarankah yang kita dengar??biasalah...gimik setiap pemilihan mana-mana parti..

    4. nik aziz nak buat macamana...dah kerja dia pi baca watikah pemasyhuran sultan tu..haha..ikut telunjuk orang kafir la pulak..kalau kita bekerjasama dengan kawan kita yg bukan beragama islam tu,bermakna kita ikut telunjuk diorang la..bukan niat membela,tapi as a muslim,kita kena bijak!kita ada strategi terutama sekali dalam berpolitik..bagai menarik rambut dalam tepung...

    5. ganyang malaysia...dari dulu lagi dah indon nak ganyang kita..memang kelengkapan kita kuat,tapi dengan bilangan penduduk diorang dan semangat juang diorang yang luar biasa,ada kemungkinan kita akan tewas!tak boleh terlalu yakin...memang kita semua tahu indon tak sedar diri dengan apa yang telah kita sumbangkan...tapi apa boleh buat...orang malaysia kan baik hati....

    6. pasal bakar kitab suci...paderi kat salah sebuah gereja kat california [di mana gabenornya adalah seorang aktor yg kuminati] nak anjurkan acara membakar al-quran sempena 11 september...well,kononnya orang islam la punca kejadian tu..sbb tula nak cari pasal bakar quran..ape kejadahnya diorang suka-suki nak watcamtu..memang patot la Allah kenakan taufan tu atau lebih tepat dikatakan diturunkan bala..beruk neggy tu tak payah la kita terpedaya...biasalah masa nak kempen nak menang,mestila cakap nak jaga Islam!dah menang dengan luar biasanya,sukahati dia la nak buat apa pun...kuasa dah ditangan..apa yang dia dah fikir selama ni dalam benak pemikiran dia,dengan sukacitanya la dia boleh laksanakan...

    pendek kata,memanglah mengaharap mereka yang ada kuasa ni buat sesuatu...tapi apa pula peranan kita sendiri???

    ReplyDelete
  5. 1. isu bangsa - memang semua orang nak pertahankan bangsa masing2..tp perlu ke sampai nak hina bangsa lain? perlu ke sampai nak hilang hormat kepada bangsa lain? perlu ke sampai nak ganggu hak bangsa lain? kalau benda2 mcm ni tak berlaku, semua org hepi n senang. takde gaduh2 n hina menghina.

    2. isu agama - memang setiap ibubapa kena didik nilai agama. tapi sampai satu tahap, si anak akan pergi jugak dari kepompong ibubapa. maka, untuk menjaga nilai2 agama dari aspek luaran, pemimpin yang kena berusaha dan bertanggungjawab. masyarakat turut membantu, tp hasil dorongan dan pengaruh pemimpin.

    3 anwar ibrahim - memang bukan setiap masa media perlu layan dia. tp sekurang2nya, ketika ini, dia perlu tampil memperjuangkan nasib anak bangsa atau atlez buat kerja. kata ramai kenalan dan sahabat, so bertoleransilah dalam mempertahankan hak dan maruah orang kita. kalau betul nak berstrategi dlm politik, inilah masanya untuk dia tampil menjadi hero. tp, dia lagi sayang orang cina, nak buat mcm mane. dlm isu pemilihan parti, sapa kata takdak masalah? banyak, lagi banyak dari umno punya pemilihan. cuma kita tak amek taw pasa skang ni kecoh isu susilowati.

    4 - nik aziz memang tugas dia baca watikah, tapi atas desakan dia (bahasa baiknya, atas nasihatnya), sultan kat kelantan pun bertukar pasal sultan pun dah tahu kronisme dia n tanak support dia. sapa kata depa bekerjasama? isu hukum hudud kena cerca, depa diam. isu negara islam, depa senyap. semua tak brani bantah karpal singh n lim guan eng. tu bukan ikut telunjuk? sekurang2nya, bila umno kerjasama dengan mic dan mca, takpernah lagi mca n mic cerca islam. memang dalam politik kita kena bijak berstrategi, tp kalau agama dah kena hina, strategi apa yg kita pakai tu? nabi dlu pun berpolitik dgn orang kafir, tp bila kafir nak pijak islam, nabi berperang.

    5 - kenapa kita takut dgn semangat luar biasa org indon? apa ingat orang kita takde semangat luar biasa ke? kita da la bijak, berteknologi, maju, kompem boleh menang. memang kita sikit, tapi kuantiti tak menajamin kualiti. belajar dari perang badar.

    6 - itu silap dia..dia ada kuasa tapi dia yang dikuasai. padahal dia boleh pecat semua org yahudi bawah dia. bila dia takut, maksudnya dia pentingkan jawtannya. dia bukan lagi berjuang untuk keadilan.

    bila nak kata peranan kita, peranan kita terhad. apa kuasa yang kita ada? kita hanya boleh bersuara dan itu yg kita sedang buat. sapa kita nak berunding dengan org2 ni semua? yang kita boleh buat hny bersuara supaya kita tanak pemimpin2 kita terus lena. pasal dorg ni ada kuasa, ada nama, ada "suara". kalu dorg tanak buat, jgn jadi pemimpin. nak kumpul harta, kumpul lah tp yg penting kerja jalan. bila kerja tak jalan, tp harta berganda, itu yg rakyat marah. selagi itu kita perlu bersuara pasal ini je kuasa yg kita ada. kita perlu memaksimumkan kuasa dalam keadaan yg cukup terhad.

    ReplyDelete
  6. huhuhuhu...tak larat dah nak perah otak berfikir... :P

    ReplyDelete