Wednesday, February 9, 2011

Project Paper..!

Yup..'seindah' nama entri ini, begitulah juga 'indahnya' saat -saat yang saya hadapi ketika ini. Tatkala entri ini ditulis, Muhammad Azzairi sedang gigih untuk menyiapkan Bab 3 Project Paper beliau yang bertajuk "Benarkah Politikus Punca Keretakan Perpaduan Kaum?". Mengapa saya negitu gigih pada waktu ini untuk menyiapkan Bab 3 Project Paper saya? Sebab saya perlu menghantar kepada supervisor saya, Dr Siti Zaharah pada hari Rabu, 9 Febuari 2011 seperti yang telah saya janjikan sebelum ini. Hakikatnya, saya telah berjanji kepada beliau yang saya akan menghantar Project Paper saya ini sebelum saya berangkat ke Debar DiRaja pada bulan Disember lagi. Kali ini, setelah hampir dua bulan, saya cuba untuk mengambil hatinya semula yang sudah terluka dek pembabitan saya dalam dunia debat.

Bercerita pasal Project Paper ni, sebenarnya tajuk yang saya pilih ni adalah dipilih secara spontan tanpa perlu untuk memikirkan secara mendalam tentang isu-isu semasa di sekeliling kita. Walhal, tajuk ni pun adalah berasal dari salah satu usul debat yang pernah saya sertai iaitu usul ketika final Debat Perpaduan 2009 (tu la satu2nya pentas final aku..hahaha). So, nak memudahkan kerja, saya pun ambil lah usul ni untuk dijadikan sebagai tajuk Project Paper (PP) saya.

Rupa-rupanya baru saya sedar, tajuk ni taklah semudah yang disangka. Yelah, kita masuk debat memanglah senang sebab nak berhujah 7 minit jah, so tak payahlah nak hurai panjang-panjang kan. Tapi bila dah ditransformkan menjadi PP, kenalah tambah lagi rencah dan perisanya agar sebati dengan adunan yang ingin dijamah (gteww ayat aku..mampu kaw?).. Maka, bertitik tolak dari itu, pelbagai usaha-usaha telah dirancang seperti ingin melakukan temu bual dengan pemimpin politik, ahli akademik dan penganalisis politik. Selain itu, kaedah kaji selidik turut berada dalam perancangan bagi mendapatkan gambaran masyarakat tentang tajuk ini dengan lebih jelas. Di samping itu juga, gerak kerja untuk melakukan research di library2 awam seperti PERPUSTAKAAN NEGARA turut berada dalam senarai utama pencarian maklumat PP saya. Namun, seperti yang dijangka, rancangan hanya tinggal rancangan. Haram...satu hapa pun takdak aku nak buat..hahaha.. Jadi, memang pening sungguh PP ni.

Saya bukannya apa, kalau setakat nak goreng atau panggang ni, insyaALLAH dengan bakat yang diberikan oleh TUHAN, saya mampulah untuk buat. Tapi yang lemahnya, kena letak footnote jadah tu. So, footnote ini sangatlah melecehkan dan seperti namanya juga, terasa seperti nak pijak kepala orang atau kepala sendiri jika mampu kerana footnote ini sememangnya menghentakkan kepala. Yelah, aku ni bukannya rajin benenor nak mencari fakta apatah lagi buku-buku ilmiah (buku lima selalu la..cuweh!), so benda ni sangat-sangatlah berat. Selain tu gak, beberapa perkara lain seperti format bagai pun aku tak reti dan maka itu, saya pun main belasah je la format PP ni.

Tapikan, seperkara tentang PP ni, ia sebenarnya menjadikan aku lebih mahir untuk mengolah sesuatu fakta dengan gaya penyampaian yang lebih mudah dan jelas. Sebab, fakta-fakta yang dibaca ni, saya tak copy paste seperti kebiasaan assignment yang saya buat, tapi adalah hasil pemahaman dan rumusan yang saya buat sendiri. Selain tu, ilmu yang saya pelajari time debat dulu pun berguna gak bagi membantu saya dalam memperkasakan lagi gorengan yang saya buat. So, sedikit sebanyak ia membantu meningkatkan lagi motivasi dalaman yang saya cari-cari selama ni untuk mebuat PP.

Em jam pun dah pukul 4.05 pagi, so cukuplah saya membebel jap kat sini. Sekali sekala buat entri mengikut suka hati ni best gak sebab sedar tak sedar, dah panjang saya tulis tapi kualiti isi - ZERO..hahaha..takpelah, izinkan saya untuk lepaskan stress jap kat sini yer..insyaALLAH pasni buatpermaisuriku akan kembali segar dengan nukilan-nukilan baru..hehe..ok, nak sambung kerja..bye.

No comments:

Post a Comment