Friday, August 26, 2011

Tutti Frutti..



Tutti Frutti..
First time aku dengar nama saintifik ni adalah pada sem lepas.
Aku tak tahu pun apakah ia dan juga tidak mendalami bagaimanakah rupa bentuknya apatah lagi menjejaki asal-usulnya.
Kemudian, aku diberitahu yang ia merupakan sejenis makanan.
Ku bilang buah-buahan tapi rupa-rupanya sejenis yogurt.
Maka apabila sampai waktu dengan izin Tuhanku yang Satu, berkesempatan jugalah aku untuk menikmati sejenis makanan yang bergelar Tutti Frutti ini.

Tutti Frutti,
Lain kaedah dan aturan caranya,
Pemilihannya semua mengikut kehendak sendiri,
Saiznya pun berbeza mengikut kategori,
Ada kecil, sederhana dan besar,
Perasa dan perisa pun ada pelbagai,
Boleh dicampur sampai melimpah bekas pun takpa,
Aku ingat sampai situ sahaja,
Tapi masih ada lagi "hiasan" tambahan,
Buah-buahan,
Chocolate chips,
Manisan,
Dan pelbagai "hiasan" yang menyelerakan,
Cara nak kira harganya pun agak unik atau boleh dikatakan menjerat diri,
Makin berat timbangan, makin melambung bilangan angka harganya,
Maknanya makin tinggi bayarannya,
Namun benda yang baik haruslah tinggi kosnya,
Apatah lagi sedapnya pun menambat hati,
Kalau dah itu kehendak hati apalah dikisah nilai yang tinggi,
Barulah nama penangan Tutti Frutti.

Aku terfikir,
Kalaulah Tutti Frutti ini manusia,
Begitulah juga aturan pemilihannya,
Ikut citarasa, ikut mana yang berkenan,
Makin dimahukan yang baik-baik,
Harga yang dibayar pun kenalah baaaaiikkk punya,
Asalkan itulah yang terbaik,
Cantik pada rupanya,
Manis pada budinya,
Tinggi pada pekertinya,
Mahal pada harga dirinya.

Tutti Frutti - ada juga nilainya..

p/s : suka perisa coklat

No comments:

Post a Comment