Saturday, December 31, 2011

2011, ini cerita aku..

1 Januari 2011,
Apa yang aku jangkakan,
Apa yang aku harapkan,
Kliseya, sesuatu yang lebih baik,
Hakikanya, tiada.

Benar, aku tak harapkan mahupun jangkakan apa-apa untuk 2011,
Biarlah aku pergi sahaja with the flow,
Kalau ada dugaan yang mendatang, tabahlah menghadapi,
Kalau ada ganjaran yang bertandang, bersyurlah menikmati.

Tahun ini macam-macam warna yang aku alami,
Macam-macam rasa yang aku lalui,
Sememangnya aturan TUHAN itu sentiasa tepat dan kena,
Dari waktu aku bergelak ketawa sampailah ketika aku berduka,
Pada aku semuanya kena pada gayanya.

Dunia DEBAT,
Alhamdulillah tidak semendung tahun terdahulu,
Walaupun JUARA masih lagi aku tunggu,
Namun sekurang-kurangnya aku merasa pentas final - pentas idaman semua pendebat,
Mungkin rezeki masih belum milikku,
Tapi ALLAH ganti dengan medan pidato,
Yang sebenarnya bukanlah makananku,
Tapi rezeki DIA, tiada siapa yang tahu,
Alhamdulillah, ada juga TROFI JOHAN dalam koleksiku,
Dan melihat muka-muka generasi baru,
Aku bersyukur masih ada sinar yang menunggu.

Dunia FAKULTI,
Apa yang hendak aku ceritakan sangat?
Seperti biasa, belajar, bermain, belajar, periksa dan berATTACHMENT,
Satu pengalaman yang takkan aku lupakan,
Macam-macam kisah dari kelakar sampai naik geram,
Kadang-kadang tersenyum sendirian,
MOCK TRIAL, amanahku agak besar kali ini,
Kalau dulu hanya yang melakonkan watak,
Tapi kali ini sebagai pencipta jalan cerita dan watak,
Memang berat juga keputusan yang aku ambil untuk tidak berlakon,
Apatah lagi ini buat yang terakhir dan rakan-rakan sebaya pun semua kembali turut serta,
Hendak juga aku beraksi bersama mereka,
Namun apakan daya demi tanggungjawab dan pelan masa hadapan,
Aku rela korbankan dan Alhamdulillah, semuanya lancar,
Cuma satu sahaja yang tak lancar pada minggu tu..haha, biarlah aku simpan sendiri.

Dunia HIDUPKU,
Apa lagi yang nak aku coretkan?
Aku jatuh, bangun, lari, tersungkur, bangkit, seperti tahun-tahun sebelumnya,
Kadang-kadang aku gembira dengan perjalanan ini,
Kadang-kadang aku trauma dengan perjalan ini,
Kadang-kadang aku sendiri gusar dengan keyakinan sendiri,
Tapi ALHAMDULILLAH, 2011 buat aku kembali berani,
Dan nasib si baju oren juga berubah,
Setelah hampir 2 tahun tidak disarung,
Akhirnya kini baju oren sudah kembali disayangi.
Syukur.

Mungkin pada sesetengah orang,
2011 tahun terbaik buat mereka,
Bagi aku,
2011 tahun yang banyak menyedarkan aku tentang diri aku.
Siapa sangka, dari tiada apa-apa yang aku jangka,
Di akhirnya, aku dapat sebakul permata.

SYUKUR ALHAMDULILLAH,
MOGA PANJANG UMUR DAN DIMURAHKAN LAGI REZEKI.

No comments:

Post a Comment