Saturday, December 31, 2011

'Kuasa' Double 'A'

Dalam tempoh 2 minggu,
Kita digemparkan oleh mereka yang berminda dungu,
Sumpah tanpa segan dan malu,
Mungkin mintak penumbuk satuuuuu!

Aku mulakan dengan WEDDING OF THE YEAR 2011,
Bagi aku bukan perkahwinan Putera William dan Kate,
Bukan juga pernikahan artis-artis pujaan dan dambaan kalian,
Tapi hanya insan biasa yang lupa asal-usulnya,
Malah mungkin lupa juga aturan alam,
Sehingga hilang pedoman dan pertimbangan.
Alif Alfian, tak perlu aku cerita panjang,
Satu Malaysia dah tahu kisah beliau,
Membuat rekod PERTAMA di negara kita,
Siaran "SECARA LANGSUNG" untuk tatapan kita semua,
Bangganya beliau menghebohkan pernikahannya,
Lebih bangga lagi segak berbaju tradisi BANGSA aku,
Maklumlah demi cinta pasti memori yang ingin dicipta tak seperti biasa,
Katanya itulah jati diri yang takkan hilang,
Katanya lagi, "SAYA MASIH ISLAM",
Seteruk-teruk Kaum Lut pun ketika itu mereka tidak berpegang pada ISLAM,
Tapi yang ini, ISLAM begitu mudah pada beliau,
Baguslah, boleh berjemaah dengan SUAMI tercinta,
Aku pasti tiada MELAYU yang menyokongnya,
Eh eh, lupa, ada, yang SEDANG menunggu keputusan bicaranya.

Kemudian bercerita pula soal suara anak muda,
Konon-konon sebagai aspirasi segar buat negara,
Semuanya salah, mereka saja yang betul,
Tiada cara lain, hanya demonstrasi jawapan yang terunggul,
Maka tak hairanlah setiap tempat buat kecoh,
Maklumlah kita kan NEGARA ISLAM,
Maka perlu contohi "kebangkitan rakyat" dari negara islam,
Tunisia, Mesir, Libya dijadikan model,
Maka MALAYSIA pun perlu turut serta,
Adam Adli, seorang bakal cikgu,
Tak padan dengan muka putih jambu,
Konon pejuang tegar sampai hilang adab dan adat,
Biadap kau pun boleh tahan,
Demi KEBEBASAN AKADEMIK katanya,
Tapi tahukah kau makna sebenar KEBEBASAN?
Atau kau hanya anjing tunggangan yang kau sendiri tak perasan?
Bila tiba hari anak aku masuk alam sekolah,
Perkara pertama yang akan aku periksa adalah kau bukan gurunya.

Tapi sebenarnya,
Ini salah kita juga,
Terlampau berlembut sampai kita alpa,
Mahukan sangat demokrasi dijelma,
Sampai maruah, adab dan adat pun kita gadaikan bersama.

Mereka konon-konon pejuangkan kebebasan,
Atas nama HAK ASASI kita pun berikan tanpa penuh sekatan,
Akhirnya yang terjerat ORANG kita,
Yang terpalit malunya ORANG kita,
Yang brgaduh, berpekik ORANG kita,
Sedangkan yang melaungkan perjuangan ini adalah MEREKA.

Ayuh yang berkuasa,
Janganlah ditakuti kalian hilang kuasa,
Undi ini datang dari hati,
Kalau kerja ikhlas dapatlah bantuan ILAHI.

Itulah kuasa DOUBLE A (AA),
Untuk kita semua renungi.

No comments:

Post a Comment