Monday, July 22, 2013

Dari sayu alunan kitab..

Tika ini,
Mata masih belum mahu pejam,
Dicuba tapi sukar.

Aku buka televisyen lapuk ihsan teman serumah,
Terus terdengar runtun alunan ayat-ayat suci,
Lengkap susunan aturan tajwidnya,
Penuh rasa penghayatan hingga hati kecil ini turut getar.

Aku baca bait-bait terjemahannya,
Bicara perihal kuasa Allah,
Bila Dia mahukan sesuatu terjadi, maka jadilah ia,
Bila Dia susunkan jalan cerita kehidupan, maka laluilah ia,
Bila Dia beri peringatan dalam sulit sukar, maka muhasabahlah ia,
Yakin, percaya, taqwa,
Perlu ada bersama.

Kalam Allah, sangat berkuasa,
Di kala hatiku penuh tanda tanya,
Di kala hatiku persoal setiap perkara,
Masa depan, kebahagiaan, impian,
Aku penuh ragu,
Aku cari hikmah,
Aku hilang teguh,
Dia ambil rasa mengantuk ku,
Dia gerak hatiku untuk buka siaran,
Kerna Dia ingin "bicara" sama aku.

Subhanallah.

p/s : Salam Ramadhan =)

No comments:

Post a Comment