Friday, January 22, 2010

Mahasiswa dan Politik

Artikel ini pernah disiarkan sebelum ini buat yang pernah membacanya. Menjelang pilihanraya kampus semakin menjengah, artikel ini adalah permulaan untuk kupasan isu pilihanraya kampus. Artikel ini juga akan ada kesinambungannya.....


situasi 1 : sebentar tadi ada seorang rakan bertanya kepada saya, "eh, skang ni gagasan yg pegang ek?".
situasi 2 : saya bertanya kepada seorang kenalan, "wey, agak2 rohaizat bley menang tak?". jawab kenalan tersebut, "aku tak layan lah realiti tv sume ni".
situasi 3 : saya bertanya pendapat kawan saya, "agak2 sape menang kali ni? penggerak ke pro?. respon darinya, "entahla.mane2 pun aku tak kisah slagi tak kacau idup aku."

bagi yg memahami dan mengikuti perkembangan politik samada politik sebenar atau poltik kampus pasti faham situasi2 yg telah saya gambarkan di atas. tp, mungkin yg tidak mengikuti mesti akan cakap, "ape ko mrepek ni setan" atau "b***h pak hang". namun sedarlah, inilah hakikat yg perlu untuk kita semua terima dan renungkan betapa cetek dan rendahnya pengetahuan segelintir rakan-rakan kita (atau lebih tepat, MAHASISWA) tentang dunia politik tanahair.

memang, apabila berbicara mengenai isu politik, ramai yg mencebik muka dan ramai juga yg pening kepala. pening kepala bukan kerana memikirkan masalah2 politik, tp sebab 1) tak minat 2)takde knowledge 3) topik tak seGRAND epl atau brand2 yg sale 4) takde kisah balak2 or awek2.. maka, melihat kepada perkara ini, pada hemat saya inilah yg menjadi punca kepada krisis kepimpinan samada di universiti atau pun di negara kita.

saya mulakan di peringkat universiti dahulu..kadang2 malas juga nak bersembang dgn kawan2 sebab bila nak buka ssuatu isu, kebanyakannya tak tahu dan tak minat. bukanlah ingin merendahkan tahap pemikiran dan inteletual kawan2, tp bagi saya, seorang mahasiswa perlu untuk mengetahui selok-belok politik dan kaedah yg paling dekat dan mudah adalah dgn mengenali dan memahami politik kampus. bila berbicara tentang politik kampus, banyak benda yg dapat dilihat dalam kalangan mahasiswa2 terutamanya dalam aspek memahami rencah politik kampus. saya sedar siapalah saya ini untuk berbicara mengenainya kerana baru setahun jagung di kampus. namun, sekurang2nya, saya mempunyai pengetahuan mengenainya dan saya kira dengan pengetahuan yg tidak seberapa ini, bolehlah juga saya membuat beberapa penialaian dan analisis terhadap politik kampus. namun, bukan penilaian tersebut yg ingin saya utarakan di sini, tetapi penilaian terhadap minat dan pemahaman mahasiswa itu sendiri. kadang2 saya sedih, ada segelintir mahasiswa yg tidak berminat dgn politik kampus. golongan ini agak rugi kerana di universitilah tempat yg paling bagus untuk memahami apa itu politik dgn mengenali politik kampus. kemudian, golongan kedua adalah golongan yg sekadar ikut-ikutan. golongan ini pun agak sedih juga untuk dilihat kerana mereka hny menjadi pak turut semata2 dan pegangan mereka adalah berasarkan momokan org2 yg lebih senior dan bukanlah hasil daripada penilaian mereka sendiri. ini terbukti di sekeliling saya. bila ada org sokong penggerak mahasiswa (dulunya aspirasi), depa pun sokong. bila penyokong2 pro mahasiswa (dulunya gagasan) fanatik, depa pun fanatik jugak. bila ada org nak buat SOMETHING NEW, bebas, diorrrrang pun nak gak jadi bebas. hakikatnya, bila ditanya apakah perjuangan setiap kumpulan ini, kebaikan dan keburukan, semua bg jawapan sama. belah sini cakap belah sana tu korup, barua hep, belah sana pula cakap belah sini ekstrem, fanatik, yg belah tengah plak(bukan syafiq ghazalai a.k.a gon), ikut ja dan sokong ja apa yg dua2 belah tu sembang. golongan ketiga yg benar2 taksub dgn politik. apa yg poltik luar buat, mereka pun ingin melakukan perkara yg sama. luar buat demonstrasi, dia pun nak buat demonstrasi. luar nak hapuskan ISA dan AUKU, depa pun nak hapuskan. luar buat seminar2 kat hotel, mereka juga ingin buat di hotel. luar buat bebas, diorrrrang pun nak jd buat tanah bebas. then, bila ditanya mengapa? semua terkebil2 tanpa jawapan yg memuaskan.

inilah silap kita. nak kata mahasiswa tak pandai, takkan semua dapat masuk universiti? (yg kabel tak tersenarai ye). tapi apabila berbincang mengenai isu2 berat seperti ini, semua geleng kepala. saya kira, mahasiswa perlu untuk memahami dunia politik. tidak perlu menganggotai mana2 parti pun, cukuplah dgn mengikuti rapat perkembangan semasa. ingat, kitala model yg terbaik untuk ditunjukkan kepada pihak luar betapa idealogi mahasiswa ini sememangnya menjunjung daya intelek yg tggi. idea mahasiswa ini sepatutnya lain dari yg lain. kalu org lain cakap 1 + 1 = 2. mahasiswa cakap 1 x 2 pun boleh dapat 2. kalu org lain cakap botol itu separuh penuh. mahasiswa cakap botol itu pun separuh kosong. inilah beza mahasiswa dgn org lain. kalau berbicara tentang SHOPPING!, semua boleh buat. Kalau berbicara tentang cerita wayang, semua gak boleh cakap. kalau berbicara tentang bola, semua boleh buat. tp untuk berbicara tentang politik, hny mahasiswa yg benar2 mampu untuk mengupasnya. percayalah!

maka, saya berharap agar mahasiswa2 di malaysia, mulakan langkah dgn memahami dan meneganali sistem politik kita dan mengetahui isu2 semasa. jgnlah bila nak masuk kelas consti (khas untuk budak law) baru nak terhegah2 tny ape isu semasa sekarang. alangkah bagus, di sebalik timbunan2 CLEO, REMAJA, kita selitkan juga DEWAN MASYARAKAT atau sekurang2nya akhbar harian. di sebalik kesibukan dgn aktiviti kolej, binalah kemantapan pemikiran yg kritis dan jgn hny bermegah dgn pakaian " jawatan" anda..

No comments:

Post a Comment