Tuesday, March 1, 2011

KLISE...!!!!

Klise ni dah jadi satu budaya,
Atau sebab dia dah jadi buadayalah kita namakan ia klise,
Walau apa pun orang kata,
Sepanjang aku hidup,
Ini adalah antara babak-babak klise yang boleh aku kongsi.

1) Bila jumpa orang baru kenal dan tanya study kat mana, mesti akan diikuti dengan ayat " eh, ko kenal tak ......? ".

2) Bila lecturer tiba-tiba sebut nama artis ke, movie ke, mall ke, mesti semua orang bajet tahu pasal benda tu dan nak borak pasal tu time2 tu jugak.

3) Bila suasana mula2 bising dan tiba2 diam mesti cakap " malaikat lalu ".

4) Bila cakap saya belajar law mesti orang yang dengar akan cakap "haaa, jangan loyar buruk sudah" atau "haaa, bolehlah lawan karpal singh" atau "haaa, nanti kalau aku ada masalah aku cari ko la ek"..durrhh..

5) Bila ambil gambar, mesti buat peace atau kalau free style, pandang tempat lain.

6) Budak-budak rempit mesti ada sticker cupin kat motor atau sticker "tengok boleh pegang jangan".

7) Budak-budak yang baru nak up mesti pakai tshirt besar, seluar jeans lipat kat kaki dan kasut futsal.

8) Bila bulan puasa, mesti ada orang cakap "eh, awat ada cili kat gigi" atau "pergghh, mulut bau kari".

9) Bila mabil gambar, mesti akan ada insan yang buat peace kat belakang kepala orang lain.

10) Bila mimpi buruk sikit je, mesti orang cakap kita tak basuh kaki. Kalau macam tu, orang asli hari2 mimpi ngeri la kan sebab dorg tak pakai selipar pun.

11) Bila dapat kejayaan or something yang manis2, mesti kawan2 mintak belanja makan.

12) Bila main boling, kalau bola boling masuk between split pin, mesti orang akan jerit "GOOOOLLL".

13) Bila kita cerita masalah kita kat orang, mesti orang yang dengar tu akan cakap "takpe, aku paham perasaan ko" walaupun dia tak pernah experience problem yang kita lalui.

so far ni je yang aku ingat dan kajian ini turut dilakukan bersama saudara Yannick Noah yang juga pengumpul aktiviti2 klise..sekian.

1 comment: