Monday, January 24, 2011

Debat Keamanan - Aman kah hatiku?

ALHAMDULILLAH...mungkin ini perkataan terbaik yang boleh aku zahirkan atau gambarkan selepas berakhirnya Debat Keamanan Kali Pertama yang diadakan pada 16- 19 Januari 2011 yang lalu. Bagi yang sudah tahu atau belum tahu ataupun masih samar-samar, aku menduduki tempat keempat yang bermaksud aku telah tewas dalam peringkat separuh akhir dan juga penentuan tempat ketiga/keempat.

Debat Keamanan ini merupakan debat yang menggunakan format ala-presiden yakni satu lawan satu. Ala, yang macam Anwar Ibrahim lawan Shabery Chik tu (inilah penerangan terbaik yang boleh aku berikan pada setiap soalan yang tanya 'macam mane tu'). Disebabkan debat ini diadakan buat julung kalinya, maka perasaanku untuk menjadi johan sulung pertandingan ini sememangnya sangat berkobar-kobar. Saban hari menjelang pertandingan, aku mengimpikan pentas final dan sememangnya perasaan aku untuk debat ini lain dari yang lain. Jujurnya, untuk debat-debat yang lain, aku hanya mula nervous bila hari sebenar dan itupun sekadar time release usul je. Tapi, kali ni, perasaan nervous tu ada sebelum aku bertolak ke venue pertandingan lagi. Dalam hati aku berdoa, 'Ya Allah, andai ini sesuatu yang baik, maka berkatilah'.

Di sini adalah ulasan bagi setiap perlawanan yang aku lalui. Nama pihak lawan aku tak dapat nak sertakan sebab tak ingat nama diorang..haha, teruk kan? =p

Hari Pertama

USUL 1 : Jika saya wakil Malaysia ke PBB, saya usulkan sekatan diberikan ke atas Wikileaks (PEMBANGKANG) lawan UPSI

Usul ni agak sesuai bagi aku untuk proses warm up sebab tidak terlalu berat dan tak perlukan penjelasan yang tinggi. Dengan sedikit ilmu yang dipelajari dalam undang-undang antarabangsa, aku berjaya memberikan hujah yang baik walaupun hakikatnya, dari segi performance, aku flop..haha..keputusan menang.

USUL 2 : Jika saya Presiden US, operasi ketenteraan di Timur Tengah saya teruskan (PEMBANGKANG) lawan UMT

Match ni jujurnya aku confident gila sebab usul ni memang aku buat research dan posisi pembangkang membuatkan aku lebih senang sebab usul ni pun macam menendang sikit. Tambah pulak bila aku dengar hujah pencadang adalah seperti yang aku jangkakan. Tapi aku taktaw mana silapnya, aku kalah. Kedammitan di situ. Mungkin over confident sangat kot.

USUL 3 : Kalau saya mewakili Malaysia ke Bank Dunia, Dinar Emas saya usulkan sebagai remedi ekonomi global (PEMBANGKANG) lawan UNIMAS

Dalam banyak-banyak usul, aku paling tak suka usul ni sebab aku memang ZERO dalam isu-isu ekonomi. Segala istilah pejadah semua pasal ekonomi aku taktaw dan aku masuk dengan kertas yang hampir kosong sebab taktaw nak tulis apa. Time ni la tringat lecturer ekonomi aku kat uitm dulu dan kekesalah timbul pasal mengabaikan pengajaran beliau. Tapi, jujur gak, pencadang pun tak la pandai mana. Hujah pergi bawak time zaman Rasulullah dulu, memang tak relevan la. Tapi nak buat macam mana, hakim suka. So kalah lagi.

Dan hari pertama aku : menang 1 + kalah 2 = moral down yang sangat2 teruk!

Hari Kedua

Sebelum aku mulakan hari kedua aku, aku berdoa 'Ya Allah, andai ini aturan terbaik-MU untuk kejayaan aku di debat keamanan ini, aku turuti saja'.

USUL 4 : Demi Keamanan ASEAN, Saya mengusulkan supaya Selatan Thailand perlu diberikan kuasa autonomi (PENCADANG) lawan USIM

Bila aku dapat jadi pencadang, aku rasa happy dan yakin sebab pengetahuan aku pasal usul ni dalam la jugak dan secara peribadi pun, aku memang setuju selatan Thai diberikan autonomi. Performance aku pun boleh tahan (yela, misi wajib menang) walaupun penyampaian hujah aku tak habis sebab tak cukup masa. Keputusan usul diterima.

USUL 5 : Jika saya Pengerusi Kesatuan Afrika (AU), saya usulkan Referendum Pemisahan Sudan 2011 wajar diboikot, demi keamanan serantau (PEMBANGKANG) lawan UPNM

Referendum Sudan! mende tu? haha. itulah pertanyaan asas aku bila aku tengok usul ni. Tapi bila da buat research, aku rasa usul ni sangat menarik. Sudahlah aku dapat pembangkang, lawan pulak dengan TOM, pendebat tuan rumah dan calon favaourite debat ini. So, semangat juang kenalah tinggi sebab kalau aku kalah match ni, memang aku takkan break. Alhamulillah, segalanya berjalan lancar dan boleh dikatakan, inilah match yang paling aku perform sepanjang tournament ini dan buat sekian kalinya, aku rasa puas bila aku habis berhujah. Keputusan, aku menang.

USUL 6 : Jika saya Presiden Iran, sasaran nuklear saya tujukan kepada Arab Saudi, bukan Israel (PEMBANGKANG) lawan UMT

Over tak usul ni? haha..aku dapat rasakan aku berdosa gila kalau aku dapat jadi pencadang (over gak statement aku kan? haha) tapi mujur aku dapat jadi pembangkang. Bagi aku, match ni match paling penting, lagi penting dari final. Tambah pulak, aku lawan pendebat yang kalahkan aku time pusingan kedua, so dendam kesumat amat membara ketika itu. Kali ni, dia agak flop dan tak setenang time aku lawan dia sebelumnya. So, dengan mengambil sentimen anti Israel, aku terus mengasak walaupun hujah aku macam hanjeng..haha..tapi mujur, aku menang.

Setelah diumumkan kedudukan, aku berada di ranking ketujuh, cukup untuk layak ke suku akhir.

Suku Akhir : Jika saya PM Malaysia, saya usulkan inovasi terhadap Keselamatan Teknologi Maklumat demi keselamatan (PEMBANGKANG) lawan USIM

Untuk tajuk ni, aku tak kisah aku dapat posisi apa sebab aku memang dah well prepared untuk saingan suku. Tido pukul 5.30 am, bangun pukul 7.00 am, mampu kau? Sebab tu aku yakin walaupun lawan aku ialah nama besar dalam dunia perdebatan dan juga calon kuat juara edisi sulung iaitu IKHWAN. Mujur jugak, dia tak perform seperti selalu dan alhamdulillah, kesilapan yang dia buat aku dapat gunakan untuk matikan hujah dia. Kata orang aku paling perform match ni walaupun aku rasa match yg aku paling perform adalah match pusingan kelima. Walau apa pun, aku syukur sangat2 sebab menang dan masuk semi.

Separuh Akhir : Jika saya PM Malaysia, demi keamanan, saya usulkan ISA perlu dimansuhkan (PENCADANG) lawan UKM

Usul ni memang usul aku sebab aku budak law. Tapi sebab aku tak prepare langsung tajuk ni, hujah aku teramatlah haram jadah padahal aku di semi. Argghhh, malas nak kenang. So, aku kalah match ni.

Tempat 3/4 : Jika saya PM Malaysia, Revolution Military Affairs saya letakkan sebagai keutamaan dalam bajet, demi keselamatan (PEMBANGKANG) lawan UiTM

Match ni aku paling takde semangat sekali sebab aku sangat sedih kalah semi dan tak amsuk final. Preparation pun light2 jah dan time match memang aku takde semangat nak melawan. Sepanjang match dalam hati aku cakap 'bila nak habis ni' dan 'apa2 je la' dan 'mendelah yang aku merepek ni'. So, aku kalah mudah.

Kesimpulannya, aku memang sangat2 terkilan dengan kegagalan aku muncul juara atau sekurang-kurangnya beraksi di pentas final. Tahniah aku hulurkan buat sahabat seperjuangan aku, FIRDAUS AHMAD atas kejayaan beliau ke final dan meraih juga final pertama dalam karier debatnya. Yang buat aku lagi sedih sebab kalau aku masuk final, match final nanti adalah UM v UM. Mesti grand kan? Tapi nak buat macam mana, TUHAN still cakap NO kat aku. Adalah tu benda yang aku kena baiki dan pertingkatkan. Terima kasih untuk semua yang mendoakan dan juga yang sentiasa memberi tunjuk ajar terutamanya Abg Wan, Abg Otel, Abg Istajib, Abg Danial, Abg Azizi, Abg Jaamat, Abg Zizul dan John. Dan semestinya Adie Ucin yang begitu setia sebagai wakil aku dan juga daus n asri. Apa2 pun, aku janji, untuk edisi akan datang, aku akan pastikan kejuaraan akan menjadi milik UM.










INSYAALLAH, untuk edisi akan datang perkataan "KEEMPAT" itu akan bertukar ke "JOHAN"

1 comment:

  1. Kalau cakap diva, nanti ada laa phone call cakap, propaaa laa kia.. propa..
    kalau cakap hebat, nanti cakap abang tempat ke4 je, kalah la apa la...propa lagi...
    so nak cakap, Azzairi Rosle, awk memang mengada. Dah menang tak nak bersyukur. Dah berusaha nak mengeluh lagi. Gedik la.. Grrr..

    ReplyDelete