Monday, January 24, 2011

Drama Day

Situasi 1 :

Perlawanan FRIENDLY futsal antara Fakulti Undang-Undang UM v Fakulti Undang-Undang UiTM. FUU UM diwakili 3 pasukan lelaki 2 pasukan wanita manakal FUU UiTM diwakili 2 pasukan lelaki dan 1 pasukan wanita. Format diadakan secara liga satu pusingan dan keputusannya, UM 1 menang bagi kategori lelaki manakala UiTM menang bagi kategori wanita.

Bukan keputusan yang aku pentingkan,
Tapi nilai persahabatan yang aku utamakan,
Sebab futsal ini bukannya pertandingan merebut kejuaraan,
Tapi sekadar riadah biasa dengan kawan-kawan.

Namun aku masih hairan,
Perlawanan ini tetap ada ketegangan,
Di gelanggang kekasaran dijadikan strategi,
Di luar gelanggang sindiran sebagai senjata psikologi,
Kesannya lahirlah perasaan tak puas hati,
Kalau tak kena gaya boleh jadi bertembung penumbuk dan tapak kaki,
Tapi mujur jugak ada yang sejuk hati,
Walaupun semua hitam dibakar panas matahari.

Bagi aku,
Kalau main sampai nak gaduh,
Baik tak payah buat ini game,
Baik UM mahupun UiTM,
Kena perhalusi lagi mana yang tak kena.

Nama pun FRIENDLY bukannya ENEMY!


Situasi 2 :

Di parking sebuah kawasan kediaman, terdapat sebuah kereta milik warga Arab Jahiliyah yang telah diclamp. Sebab clamp adalah Arab Jahiliyah ini telah park kereta dia melebihi had masa yang ditetapkan sebagai visitor iaitu melebihi 6 jam. So, logik akalnya, dia perlua bayar RM100 untuk clamp dibukak namun dia enggan dan secara langsinya, dia pi hon kereta dia untuk menyatakan protes. Kesannya, berduyun-duyunlah penduduk kawasan tersebut keluar untuk memaki hamunnya.

Ini sekali lagi bukti orang tak sedar diri,
Dia ingat dia Arab kita ambil peduli,
Nak kena layan macam VIP,
Padahal duduk sini pun atas dasar simpati.

Yang aku hairan,
Sekuriti ramai boleh tahan,
Tapi seorang pun tak berani nak lawan,
Amboi dengan bangsa Malaysia bukan main lagi korang meroyan,
Kena Pak Arab korang pulak jadi pondan.

Tapi aku puji penduduk di situ,
Semua keluar meluru-luru,
Memang takde rasa takut untuk serbu,
Semua tunggu masa nak lepas penumbuk macam peluru.

Inilah yang aku maksudkan,
Ini TANAH kita,
Ini NEGARA kita,
Biar kita ajar Arab Jahiliyah macam mana cara kita,
Jangan bagi muka,
Sebab dorang ni dah selalu sangat bermuka-muka.

Nasib baik juga mamat Arab tu,
Sebab yang dia ngadap rakyat Malaysia,
Yang masih tebal kewarasan diri,
Diberi lagi peluang membela diri,
Aku rasa kalau rakyat kita di sana,
Penumbuk, penerajang kompem dah kena.


Kesimpulan :

Hari ini, 23 Januari 2011, aku isytiharkan sebagai Drama Day aku.

No comments:

Post a Comment