Thursday, January 27, 2011

Debat

Aku suka berdebat,
Bukan sebab aku suka bercakap,
Tapi sebab aku nak cakap aku cakap bersebab.

Kata orang debat ini tak bagus,
Sebab debat ini boleh buat bergaduh,
Tapi bagus bergaduh berdebat dari bergaduh bertumbuk.

Orang selalu kata debat ini permainan,
Kita perlu tahu macam mana nak bermain,
Tapi bagi aku debat bukan benda main-main.

Ada juga orang cakap debat ini peperangan,
Perlu ada strategi dan analisis kekuatan,
Tapi hendak analisis debat kadang-kadang berperang juga.

Kenapa aku suka berdebat?
Kenapa aku tak pernah jemu berdebat?
Soalan ini dah ramai yang bertanya,
Tak kurang juga ramai yang tertanya-tanya,
Tapi itulah bila aku bertanya pada hati,
Hati pun akan bertanya kembali kepada aku,
"Kenapa?"
Kerna aku memang tidak punya jawapannya.

Mungkin sebab debat buat aku berfikir,
Mungkin sebab debat buat aku bertutur,
Mungkin sebab debat buat aku bertafakur,
Mungkin sebab debat buat aku berzikir.

Namun sesungguhnya,
Debat ini ada rohnya,
Roh yang punya iltizamnya,
Iltizam yang punya semangantnya,
Semangat yang punya juangnya,
Juang yang punya hatinya.

Magisnya debat,
Dalam bertengkar adabnya mekar,
Dalam bersantun bahasa melantun,
Dalam menyindir senyuman diukir,
Dalam sinis alunannya manis.

Samada aku seorang pendebat atau aku seorang yang berdebat,
Debat tetap akan jadi sebahagian darahku.

Bagiku,
Debat itu seni,
Bukan saja seni untuk hidup,
Tapi juga seni yang hidup.

4 comments:

  1. walau kat mana terhenti, roh debat xkan mati ye dok? sakit2/hahaha

    ReplyDelete
  2. cinta tu kekdg x smstnye menjadi milik kte, ye dok?

    ReplyDelete
  3. siddiq n zue : amboi2..nak bercinta bukan kat sini ye dok =p

    ifa : hehe..yeke? thank you so much!

    ReplyDelete